Mistä motivaatiota pääsykokeisiin lukemiseen?

Otsikko on kysymys, jota aika moni muukin parhaillaan pähkäilee, I guess! Mulla ei ollut viime vuonna oikeestaan minkäänlaista motivaatiota, koska luin sellasta aihetta, joka mua ei ollenkaan kiinnostanut. Kauppis ei oo mun juttu, ja nyt liikuntatieteellisen kirjoja plärätessä tuntuu siltä, että tässä on koulutusala, joka aidosti herättää mun mielenkiinnon :)

Sitten kun on selvillä mitä lukea, kannattaa etsiä mahdollisimman mukava paikka siihen! Mulla tähän toimii parhaiten oman huoneen hiljaisuus, ja riittävän iso kirjotuspöytä, jolle voi levittää kaikki alleviivaustussit, kynät, kumit, viivottimet etc. Ja tuuletin/ilmastointi on täällä ihan must! Toiseksi paras paikka on ulkona auringossa. Multa kysellään aika paljon miten ihmeessä jaksan täällä "paratiisissa" lukea jotain pääsykoekirjoja. Simppeliä: mielummin mä täällä nautin auringosta samalla kun lueskelen, kun palelisin jossain Töölön tai Itäkeskuksen kirjaston nurkissa villasukat jalassa ;)




Tarvitset myös hyvät, motivaatiota boostaavat lueskeluvälineet haha! No etkä ehkä tarvitse kun kirjat ja lyijykynän, mutta mulle toimii kaikki pienet pinkit post-it –laput ja alleviivaustussit, pädi ja siihen ipadiin kiinnitettävä näppis tai tietokone ja klassinen musiikki taustalla :D (materiaonnellisuus<3)


Sitten tarvitaan tottakai hyvät eväät, joita popsia tauoilla! Ja kahvia!! Lisäksi aina kun mua alkaa lukeminen puuduttamaan, tai tekstissä ei tunnu olevan enää järjen häivääkään, pidän lyhyen tauon, jolloin käyn juomassa lasin vettä ja käyn ulkona viiden minuutin happihyppelyllä tai venyttelen vähän. Joskus tauko saattaa venähtää pidemmäksi jos eksyn Facebookiin tai Instagramiin, mutta välttelen niitä parhaani mukaan kun pääsykoekirja on kesken.

Erittäin toimivaksi lisämotivaattoriksi on todettu myös itsensä palkitseminen! "Jos saan tänään luettua yli 100 sivua saan ostaa jotain kivaa itselleni" tai "jos saan suomennettua koko artikkelin tänään, saan käyttää perjantain palkasta puolet hömpöttelyyn". Ja sitten niitä palkintoja (ja muita ostoksia) viime ajoilta:

Se ipad-näppis<3 Nään niin itteni jollain luennoilla tän kanssa :Ddd

Ale-löytöjä Colettesta! Koko setille tuli hintaa $25, eli about 16€ 

...Ja Cotton On:ista tottakai myös salilöytöjä! Nää oli yhteensä $35, eli noin 23€

Se KB:n Macbookin näppis, josta kirjottelin jo aiemmin. Tosin toi ei nytkään oo tässä, koska oikeesti en kattele näppistä ollenkaan kun kirjottelen :D Mutta varmasti hyödyllinen myöhemmin kun tarvii paikantaa noita erikoismerkkejä!
Toinen hyvä tapa palkita itsensä on lukusession jälkeen luvata itselleen jotain muuta kivaa kuin shoppailua. Mä oon taas alkanut pitkän tauon jälkeen tuijotella iltaisin tv-sarjoja tietokoneen välityksellä! Mutta jos ei lue, ei saa myöskään katsoa yhtäkään episodia Modern Familyä tai PLL ;)

Motivaatiota ja energiaa saa ylläripylläri myös liikunnasta! Napit korville ja salille vetämään järkyttävä pumppi lihaksiin samalla kun purkaa omat huonot/väsyneet/turhautuneet/kiukkufiilikset siihen raudan nosteluun – toimii! Tai sitten lenkkarit jalkaan ja lenkille! Tai toinen aamupäivällä ja toinen illalla lukemisen lomassa! Kyllä taas jaksaa ihan eri tavalla liikkumisen jälkeen. Plus tulee uni paremmin, ja nukkuessa siirtyy kaikki päiväsaikaan päntätty tieto tonne aivoihin.

Mä palailen nyt takasin Liikunnan Areenojen ääreen, mutta siirtynen ulos auringon paisteeseen lukemaan vaihteeksi suomenkielistä tekstiä! Tsemppiä kaikille, joilla sama urakka kun mulla edessä/meneillään ja keep up the good work! Ja tsemppiä myös Leijonille tänään kun vastassa Venäjä!

Kommentit