Ole hetki niin kuin huomista ei olisikaan

Heyy,
mulla on enää vajaa viikko Ausseissa oleskelua jäljellä ennen Suomeen paluuta. Seena lähti takaisin Suomeen keskiviikkoiltana, ja mä seuraan perässä ensi viikon lopulla – jos se tulivuori Indonesiassa rauhottuu vaan sitä ennen. Yritän olla ajattelematta liikaa lähenevää lähtöä ja vaan nauttia jokaisesta jäljellä olevasta hetkestä täysillä!


On ihan uskomatonta miten nopeasti aika täällä on mennyt... Viime vuoden elokuussa olin Helsinki-Vantaan lentokentällä sanomassa heippoja perheelle ja kavereille, ja yli 9kk sitten ländäsin tänne ja tutustuin tähän mahtavaan perheeseen josta on tullut mulle aivan mielettömän tärkeä. Toisaalta tuntuu että noista hetkistä ois vaan pari kuukautta, toisaalta taas pieni ikuisuus. Niin paljon on ehtinyt tapahtua mun täällä ollessa. Oon itse kasvanut henkisesti, ja huomaan että mun ajattelutapa ja suhtautuminen moneen asiaan on aika erilaista kun vaikkapa vuosi takaperin. Suomessakin on muuttunut jotain pieniä asioita mun poissaolon aikana, mutta yleisesti kaikki on kuitenkin tuttua ja turvallista – mua odottaa sama ihana tukiverkosto, jonka jätin sinne maapallon toiselle puolelle vajaa vuosi sitten, ja pääsen töihin samaan ihanaan paikkaan, samojen ihanien pomojen kanssa. Jee!


En voisi olla kiitollisempi kaikesta mitä oon saanut kokea ja nähdä Australia-aikanani. Tänne tulo itsessään oli jo jotain sellaista, mitä kaikki eivät pääse elämänsä aikana kokemaan. Mua edelleen myös ihmetyttää se, miten mahtavan perheen löysin! Tuntuu, että oltiin vähän niin kuin luodut toisillemme. Ja sen takia tänne ei ole tulossa uutta au pairia heti mun jälkeen. Just puhuttiin Josephin kanssa siitä, miten outoa on, että vaikka oon asunut täällä tosiaan yli yhdeksän kuukautta ei olla riidelty kertaakaan. Eikä meillä oo edes ollut mitään erimielisyyksiä tai muuta! Oon kuullut niin paljon erilaisia kauhutarinoita ja surullisia juttuja mun au pair–kavereilta siitä, miten asiat ei vaan suju perheen vanhempien kanssa. Mä taas oon saanut Josephista ystävän, jonka kanssa voin jakaa ilot ja surut aivan samalla tapaa kuin voisin omien vanhempieni tai kavereideni kanssa.


Lisäksi oon päässyt matkustelemaan kiitettävän paljon täällä ollessani – Sydney, Melbourne, Suuri Valliriutta, Whitsundays, Gold Coast, Sunshine Coast ja Byron Bay näin muutamia mainitakseni. Toki on monia paikkoja joissa olisi mielenkiintoista vierailla, mutta pitäähän jotain uutta ja tuntematonta jättää vielä tulevien Australia-visiittien varalle. Au pairina ei pääse tienaamaan hirvittäviä summia, ja koska täällä eläminenkin on melko kallista omia säästöjä kannattaa olla ennen tänne tuloa. Mun osalta ne rahat oli kuitenkin aivan liian nopeasti käytetty, ja haluaisinkin kiittää perhettä ja sukulaisiani kaikesta sponsoroinnista. Kiitos että teitte tästä mahtavasta vuodesta totta!


Kiitos myös kaikille ihanille ihmisille, joihin oon täällä ollessa tutustunut. Oon tän vajaan vuoden aikana saanut muodostettua tukiverkoston myös tälle puolelle maapalloa. Tätä tekstiä ei suurin osa tästä verkostosta ymmärrä sen ollessa suomeksi. Henkilö jolle kaikkein isoimmat kiitokset kuuluvat kuitenkin ymmärtää. Kiitos Annastiina kaikesta kaksinkerroin nauramisesta, yhteisistä matkoista, hassuista kuvista, ihanista muistoista ja siitä että oon saanut noin ihanan uuden ystävän susta. Oon aika varma, että ollaan Aussilan jälkeenkin friends for life!


Palailen varmaan blogin pariin vielä ainakin muutaman kirjoituksen verran, mutta voi olla että sen jälkeen blogi hiljenee. Harkitsen blogin jatkamista matkablogina, jonne päivittelisin kuvia ja fiiliksiä ulkomaan reissuilta jos teitä lukijoita kiinnostaa...? Ja kaikki kommentit ovat edelleen enemmän kuin tervetulleita.

Marissa xx

Kommentit

  1. Moikka! Oon itekkin kiinnostunut lähtemään au pairiks vuoden päästä. Semmosta oon ajatellu enemmänkin, et minkä verran rahaa tähän kannattaa varata? Toki riippuu tosi paljon itsestä, mut minkä verran sulla kului "omaa rahaa" tähän reissuun? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kuten itse sanoit niin rahan kuluminen riippuu täysin itsestäsi. Lisäksi vaikuttaa se, miten paljon tienaat perheessä. Mulla meni aika paljon matkusteluun ja shoppailuun, mutta joku toinen saattaisi pärjätä melkein pelkästään siellä tienaaminsa varoin :)

      Poista
  2. Moi! Mä oon varmaankin syksyllä lähössä ausseihin aupairiksi niin mietin mistä hommasit ittelles sen working holiday viisumin?! :) Oon lukenu alusta asti sun blogia, mutta en tiiä onko mulla menny ihan ohi vai ootko ees maininnu asiasta blogissa :D!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Australian governmentin sivut on ainoo paikka mistä viisumeja hankitaan(:

      Poista
  3. En tiiä vastailetko täällä enää mutta ite olisin kiinnostunut lähtemää ausseihin au pairiksi. Mutta tuossa working holiday viisumissa mietityttää se että sais työskennellä vain 6 kuukautta yhdellä "työnantajalla". Sä kuitenkin olit 9 kuukautta samassa perheessä? Sitä ei siis valvota mitenkään vai? kiitos jos vielä vastailet :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori, en käy täällä enää ollenkaan niin usein tsekkailemassa kommentteja, mutta satunnaisesti edelleen. Joo siis periaatteessa asia on juurikin noin, mutta jos oot duunissa yksityisellä perheellä harva jaksaa olla noin tiukka :) mutta siis yleistäen perheen kanssa sovittavissa, yrityksillä paljon tiukempaa! Ja joo, meitsi oli sen 10kk samassa perheessä ilman mitään probleemia

      Poista
  4. Moi! Oon lähdössä Brisbaneen kuukauden kuluttua aupairiksi. Suositteletko kaupunkia? Millä kuntosalilla kävit siellä? Haluatko kertoa jotain kaupungin parhaita paikkoja? Kaikki vinkit otan mieluusti vastaan!! Kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ja sori pitkästä viiveestä! Brisbane on kiva kaupunki asua mutta ei niinkään turisteilla. Tekeminen saattaa loppua kesken melko nopeasti, mutta toisaalta iso plussa tulee Sunshine Coastin ja Gold Coastin läheisyydestä :) Brissystä löytää myös melko paljon shoppailtavaa ja ilmaista tekemistä (esim. suurin osa kaupungin museoista ja taidegallerioista on ilmaisia jos yhtään kiinnostaa). Suosittelen kuitenkin laittamaan rahaa jemmaan ja reissaamaan ympäri ämpäri Aussilaa!

      Mun lempparimestoja oli ainakin South Bank, Queen Victoria St Mall, Indooroopillyn ostoskeskus, Carindalen ostari, Roma St Parklands, Mount Coot-Tha, Lone Pine, Brisbane Riverin ranta ja Oxford Street Bulimbassa :) varmaan löytyis enemmänkin, mutta ei muistu nyt tähän hätään haha!

      Poista
  5. Tää blogi on ihan huippu löytö. Kahlasin koko blogin läpi tänään ottaessani aurinkoa Suomen +20 asteessa :D Voi kun multakin löytyis joskus rohkeutta tehä jotain tällästa. Ulkomailla oon reissaillu paljon mutta koskaan en oo ollu yksin reissussa.
    Tää blogi kaikkine teksteineen ja etenkin mahtavien kuvien ansioista piristi mun päivää! KIITOS!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau, kiitos ihanasta kommentista! :) yksin reissuun lähteminen oli yks mun elämäni parhaista päätöksistä, joten jos tulee sopiva tilaisuus ja taloudellinen tilanne niin suosittelen kyllä lämpimästi!

      Poista
  6. Hei! Luin äsken blogisi kokonaan läpi ja haluun vaan kiittää että jaksoit postata niinkin paljon ja tarkasti tekemisistäsi siellä:) australiakuume vaan kasvaa! :D harmi vain että et enää jatkanutkaan (?) blogia tämän jälkeen, olisi kivaa kuulla kuulumisia:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eikä mikä ihana kommentti ja pahoittelut että huomaan sen vasta nyt! Toivottavasti oot löytänyt tänne nyt takaisin, kun blogi on jälleen aktivoitunut. :)

      Poista

Lähetä kommentti