Pilvenpiirtäjiä ja kuumia lähteitä Taiwanissa

Heippa ja hyvää sianvuotta!

Viime viikkoina on tapahtunut tosi paljon. Kirjoitettavaa siis riittäisi, mutta aika on ollut kortilla. Koitan kirjoitella useamman postauksen tällä viikolla viime viikkojen meiningeistä, jotta postauksista ei tule liian pitkiä. Aloitan yhdestä uudesta lempparimaastani, eli Taiwanista.

Olin siis reilu viikko sitten kolmen päivän reissulla Kiinan tasavallassa, eli Taiwanissa. Lähinnä Taiwanin saaresta koostuva pikkuvaltio sijaitsee noin 700 kilometrin eli tunnin lentomatkan päässä Hongkongista. Lensimme Taiwanin pääkaupunkiin Taipeihin saksalaisten vaihtarikavereideni kanssa toissaviikon torstaiaamuna.

Päällimmäisenä Taiwanista jäi mieleen edullinen hintataso, herkullinen ruoka ja ystävälliset ihmiset. Turisteja oli tosi vähän ja paikalliset olivat todella avuliaita.

Olen yleensä reissuillani yöpynyt hotelleissa ja hostellissa olin ollut vain kerran aiemmin kun reissasin yksin Australiassa. Saksalaiset olivat valinneet meille hostellin Taipein keskustasta ja se yllätti positiivisesti. Hostelli sijaitsi pilvenpiirtäjässä, joka näytti aivan pankin pääkonttorilta. Aulassa istui vartija puku päällä ja ilmeisesti muissa kerroksissa olikin toimistoja. Jokainen sänky oli kuin pieni huone ja hintaan kuului hotellimaisesti myös esimerkiksi aamupala. Kaksi yötä näissä oloissa maksoi 22 euroa.

Ensimmäisenä päivänä lähdimme patikoimaan Elephant Mountain -nimistä reittiä näköalapaikalle, josta voi ihailla Taipein kaupungin siluettia ja Taipei 101 -pilvenpiirtäjää, joka oli maailman korkein rakennus ennen Dubain Burj Khalifan valmistumista. Rakennus on tehty muistuttamaan bambua.

Elephant Mountainin huipulle vie reilut 600 porrasta ja huipulle päästyämme olimme hengästyneitä ja hikisiä. Kun lämpötilakin oli 20 asteen paremmalla puolella, hiukset liimautuivat tiukasti niskaan. Pienen hengähdystauon jälkeen otimme tietysti valtavan määrän kuvia ja ihailimme kirkkaanpunaisena loistavaa laskevaa aurinkoa.

Muokkaamaton kuva ja toi aurinko hohti vielä kirkkaampana, miltä kuvassa näyttää.

Elephant Mountainin jälkeen kävimme Taipei 101:n juuressa olevassa ostoskeskuksessa. Siellä oli lähinnä luksuskauppoja, mutta löysimme niiden joukosta myös Zaran. Lähes kaikissa aasialaisissa luksusliikkeisiin keskittyneissä kauppakeskuksissa tuntuu olevan myös Zara. Hinnat ovat samaa tasoa kuin Suomessa, eikä ketjua käsittääkseni arvosteta mitenkään enempää kuin Suomessa, mutta jostain syystä Zara on aina Louis Vuittonin, Hermesin, Pradan ja Chanelin kupeessa. Nautimme illalla vielä paikallisia herkkuja kuten bubble milk teat ja tuorepuristetut mangomehut.

Taipei 101:n juurella.

Seuraavana päivänä lähdimme aamupalan jälkeen Beitoun kuumille lähteille tunnin metromatkan päähän. Kävimme polskimassa paikallisessa ulkokylpylässä, jonne johdettiin tulikuumaa vettä viereisestä kuumasta lähteestä. Altaita oli neljä. Ylimpään altaaseen virtasi todella kuumaa vettä ja alempiin altaisiin kulkiessa se jäähtyi. Suihkun jälkeen aloitetaan alimmasta, eli viileimmästä altaasta. Hetken oleilun jälkeen matkaa jatketaan aina ylempään altaaseen, kunnes lopulta piipahdetaan kaikkein kuumimmassa altaassa. Paikallisilla oli kylmät pikkupyyhkeet päänsä päällä ja he pystyivätkin istumaan altaissa huomattavasti meitä kauemmin. Turisteja kylpylässä ei juuri ollut ja paikalliset opastivat meitä todella innokkaasti kylpylän tavoille. Kokemus oli aivan ihana!

Etualalla Beitoun kylpylän kylmäaltaat, takana näkyy kaksi alinta kuuma-allasta.

Kuumien lähteiden jälkeen tarkoituksemme oli käydä Taipein isoimmilla temppeleillä, jotka sijaitsevat aivan vierekkäin. Emme ehtineet kuitenkaan molempiin, sillä kunfutselaisella temppelillä oli menossa kiinalaisen uudenvuoden juhlamenot, joihin juutuimme. Näimme munkkien pyhän riitin, askartelimme paperiset possukoristeet alkaneen sianvuoden kunniaksi ja saimme kiinankieliset ennustukset tulevalle vuodelle. Omassani lukee maltillisesti, että vuoteni on täynnä rakkautta ja kaikki unelmani käyvät toteen.

Temppelialueella asusteli myös kilpikonnia.

Temppeliltä kiiruhdimme Taipei 101:een, sillä halusimme sinne ennen pimeää. Liput olivat maan hintatasoon nähden kalliit, mutta näkymät koko rahan arvoiset. Pilvenpiirtäjän hissi on nykyään enää maailman toiseksi nopein (Burj Khalifassa on nopein) ja sehän on tietysti Koneen valmistama. Matka näköalatasanteelle kestää 38 sekuntia. Ehdimme nähdä Taipein juuri ennen pimeän tuloa, mutta kaupunki oli edukseen myös yövalaistuksessa.

Maanjäristyksiltä ja hirmumyrskyiltä rakennusta suojaava viritetty massavaimennin.
Kävimme illalla vielä yömarkkinoilla. Tavaroiden laatu tuntui olevan parempi kuin Hongkongissa, jossa on paljon Kiinassa valmistettua tavaraa. Hintataso oli ehkä hieman edullisempi, mutta väkeä oli paljon enemmän kuin täällä Honkkarissa. Emme shoppailleet juurikaan, sillä matkustimme kaikki vain käsimatkatavaroiden kanssa.

Tein parhaat löytöni japanilaisen Miniso-ketjun kaupasta ja ruokakojuilta. Michelin Guidessa mainitun ruokakojun nuudelikeitto oli taivaallisen makuista ja maksoi vain 71 senttiä. Suosittelisin Taiwania matkakohteeksi aasialaisesta ruoasta ja edullisesta hintatasosta tykkäävälle.

Parhaat nuudelit, jotka olen koskaan syönyt!

Lauantaiaamupäivänä lähdin takaisin Hongkongiin, sillä Maija laskeutui tänne Suomesta puolitoista tuntia mun lennon jälkeen. Saksalaiset jäivät vielä sunnuntai-iltaan asti nauttimaan Taiwanista. Monta kiinnostavaa paikkaa jäi vielä näkemättä, enkä saanut vielä tarpeekseni tosta ruoasta. Taiwaniin on siis pakko päästä vielä pian uudestaan!